ZŠ Střílky: Škola, kde se děti učí jinak
Ve středu 28. května 2025 proběhla v rámci Kavárny ředitelů inspirativní exkurze na ZŠ Střílky. Návštěva výuky na 1. i 2. stupni nabídla řadu zajímavých pohledů na moderní přístupy k učení. Ve škole se například nezvoní na začátek ani konec hodiny, což přispívá k plynulému přechodu mezi činnostmi a podporuje přirozené pracovní tempo žáků. Ti se během výuky neomezují jen na sezení v lavicích, ale běžně pracují na kobercích ve třídách i v otevřených prostorách chodeb, což vytváří uvolněné a podnětné prostředí. Účastníci ocenili důsledné využití formativního hodnocení a sebehodnocení, díky kterým žáci aktivně sledují vlastní pokroky a učí se z nich. Výuka stavěla na spolupráci – skupinové práci a vrstevnickém učení, které podporují sdílení nápadů a vzájemnou pomoc mezi dětmi.
Zajímavým prvkem byla také tematická integrace předmětů – jedno téma se prolíná napříč výukou různých oblastí. Ve třetí třídě jsme mohli vidět, jak se téma „moře“ objevovalo v češtině, kde žáci pracovali s textem, následně v angličtině, kde rozšiřovali slovní zásobu, a nakonec i ve výtvarné výchově, kde své poznatky výtvarně zpracovali. Tento způsob práce pomáhá dětem vidět souvislosti, učit se v kontextu a propojit znalosti napříč předměty. Nahlédli jsme také do hodiny dramatické výchovy, kde jsme mohli pozorovat, jak se kreativita a práce s emocemi stávají přirozenou součástí školního dne. Exkurze potvrdila, že ZŠ Střílky nabízí inspirativní prostředí, kde se děti učí s radostí, smysluplně a v souladu se svými potřebami.